Les jornades titulades “Les noves tecnologies en l’art de cuidar” van reunir experts del sector sanitari i tecnològic per debatre sobre la integració de les tecnologies emergents en les cures de salut.
La fabricació digital està marcant un abans i un després en l’àmbit de la salut, facilitant una atenció més personalitzada i eficient al pacient. Aquesta va ser la principal conclusió de Pedro Chana, coordinador del laboratori de Fabricación Digital (SOUL Fab Lab) de la Fundación San Juan de Dios, durant les 38 Jornades per al Desenvolupament i la Humanització de la Infermeria, celebrades els dies 13 i 14 de març en el Centro San Juan de Dios de Ciempozuelos.

L’acte d’inauguració va comptar amb la presència d’Elena Fernández Cano, gerent assistencial de Cuidados del Servicio Madrileño de Salud; Elena Urdaneta, directora de la Unitat Territorial III de l’Orde Hospitalari de Sant Joan de Déu; Jesús Morillo-Velarde, director gerent del Centro San Juan de Dios de Ciempozuelos i la Clínica Nuestra Señora de La Paz; i Pablo Plaza, director d’Infermeria de tots dos centres.
Durant la seva intervenció, Fernández Cano va destacar que encara que les noves tecnologies han millorat la qualitat de les cures, no poden reemplaçar l’experiència, el coneixement i, especialment, el component humà de l’atenció.
“Les infermeres tenim una extraordinària capacitat d’adaptació als reptes socials i sanitaris, i hem d’integrar els avanços tecnològics sense perdre de vista l’ètica”, va afirmar.
Per part seva, Elena Urdaneta va subratllar que la innovació tecnològica és essencial per millorar els resultats en salut, però no ha de substituir els professionals sanitaris, encarregats d’humanitzar les cures.
“A Sant Joan de Déu tenim clar que no hi ha futur sense innovació tecnològica, però sempre amb un enfocament humà”, va concloure.
La realitat virtual en els trastorns de la conducta alimentària
En la seva intervenció, Marta Carulla-Roig, psiquiatra adjunta júnior de l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona, va presentar una innovadora tècnica basada en realitat virtual per a tractar trastorns de la conducta alimentària, com l’anorèxia nerviosa. La tècnica consisteix en l’exposició gradual del pacient a un avatar del seu propi cos, que guanya pes progressivament fins a aconseguir un índex de massa corporal saludable. Carulla-Roig va explicar que aquesta tècnica ha mostrat resultats prometedors, especialment en pacients la insatisfacció dels quals amb el seu cos persisteix després de la nutrició adequada.
Juande: un robot per a l’atenció infantil precoç
Un altre avanç destacat va ser la presentació de Juande, un robot terapeuta del Centro de Atención Infantil Temprana (CAIT) de l’Hospital San Juan de Dios de Córdoba. Laura Casares, coordinadora del CAIT, va explicar com aquest robot ha millorat la motivació i l’eficàcia de les teràpies per a menors, proporcionant eines adaptades a les necessitats individuals dels infants. A més, va assenyalar que la integració de Juande ha permès una avaluació més exhaustiva i personalitzada dels avanços en cada pacient. “Juande és un gran aliat en les teràpies per a l’avanç dels nostres infants i les seves famílies”, va comentar Casessis.
Projectes per a la igualtat en salut
En l’àmbit de la salut comunitària, Pedro Prieto, infermer especialista en Infermeria Familiar i Comunitària, va presentar el seu projecte “Pajarillos saludable”, enfocat a millorar la salut en el barri de Pajarillos (Valladolid), on hi ha alts nivells de desigualtat social. Aquesta iniciativa, posada en marxa en 2023, treballa amb diferents grups poblacionals, promovent hàbits de vida saludables i oferint formació en primers auxilis, entre altres aspectes. Prieto va emfatitzar que la integració del Sistema Sanitari en l’atenció comunitària és crucial per a reduir les desigualtats en salut.
El SOUL Fab Lab i la fabricació digital aplicada a la salut
El laboratori SOUL Fab Lab es consolida com un referent en la creació de solucions innovadores en l’àmbit de la salut. Pedro Chana, el seu coordinador, va destacar diverses iniciatives pioneres, com el desenvolupament de models predictius basats en intel·ligència artificial per al seguiment de pacients fràgils, i la integració de dispositius IoT i sensors en la rehabilitació. A més, el laboratori promou la cocreació de solucions tecnològiques mitjançant impressió 3D, involucrant tant a pacients com a professionals sanitaris.
David Fernández Ayuso, cap del laboratori de simulació de l’Escuela de Enfermería y Fisioterapia San Juan de Dios, també va exposar la importància de la simulació clínica en la formació de futurs professionals. Fernández va explicar com aquesta metodologia ha millorat la seguretat clínica i la capacitat de resposta davant situacions d’emergència, assegurant una atenció de qualitat tant als pacients com a les seves famílies.
Premis ESPACIO HUMANIZACIÓN
Les jornades van culminar amb el lliurament dels premis ESPAI HUMANITZACIÓ, que reconeixen els projectes que més destaquen pel seu enfocament humanitzador en l’atenció al pacient.
El primer premi va ser atorgat a María Díaz Cortés pel seu treball “Transformant la por en esperança: El poder del joc per a empoderar els nens amb càncer i humanitzar el seu tractament”. El segon premi el va rebre Pablo Ponce pel seu estudi sobre la simulació clínica en la comunicació de males notícies, i el tercer premi va ser per a Aitor-Eneko Olivé pel seu projecte sobre l’ús de la realitat virtual en l’àmbit de la salut mental penitenciària.
Com va destacar Juan José Afonso, director general de l’Orde Hospitalari de Sant Joan de Déu Espanya:
“Infermeria, Sant Joan de Déu i Humanització van de bracet. Aquests premis són una mostra de com la innovació i la humanització de les cures són claus en l’evolució del sistema sanitari.



